Organ prowadzący:

Stowarzyszenie Dla Osób Autystycznych i Ze Spektrum Autyzmu "Ukryty Dar"

ul. Tuwima 1/31 39-200 Dębica

NIP: 872-240-75-54R REGON: 180987587 KRS: 0000464313

Porady dla: rodziców, rodzeństwa, dziadków, rówieśników

27 lutego 2019

 

Wskazówki dla najbliższych – o czym należy pamiętać w kontaktach z osobą z autyzmem:

• Autyści mają problemy z rozumieniem mowy, dlatego mówmy używając prostych i krótkich zdań. Sprawdza się  używanie  tych samych słów i zwrotów w podobnych sytuacjach.

• Przytulanie i buziaki. To nie jest mocna strona autyzmu. Dziecko może tego nie lubić, a woli np. mocne dociskanie czy podrzucanie do góry. Sprawdźcie – trzeba ciągle próbować i dać czas na oswojenie się z nowymi rzeczami i ich naukę. Bądźcie cierpliwi.

• Rutyna – w niej dziecko czuje się bezpieczne. Robienie  w kółko tych samych rzeczy, chodzenie stałymi trasami, powtarzanie czynności w ten sam sposób to bardzo często jedyny sposób aby z nauczonymi czynnościami sobie radzić. Dobą metodą nauki jest tzw. nauka krok po kroku.

• Kupno zabawek, prezentów – to jest problem. Najlepiej sprawdzają się proste rzeczy. Najczęściej trudno dokonać właściwego wyboru – sprawdza się obserwowanie dziecka czym się aktualnie lubi bawić.

• Dziwne zachowania są powodowane tym, iż rzeczy miłe dla jednych mogą drażnić inne dzieci. Drażniące mogą być zapachy, dźwięki, światła, zamieszanie czy tłum ludzi. Krzyk, gryzienie, ucieczka, płacz mogą być protestem, szczególnie gdy dziecko nie mówi. Zmiana takich zachowań nie jest łatwa, wymaga wiele czasu, cierpliwości i konsekwencji .

• Zasady. Pamiętajcie, aby nie pozwalać robić rzeczy, których w domu/przedszkolu/szkole dziecku nie wolno. Bądźcie twardzi i nie dajcie się nabrać że autysta nic nie rozumie. Jest to  próba na co może sobie pozwolić w waszej obecności.

• Dieta jest bardzo ważna. Dieta nie leczy autyzmu, ale powoduje że osoba z autyzmem jest spokojniejsza i łatwiej będzie się jej uczyć i bawić. Dlatego zapytajcie rodziców co można dać dziecku, aby nie zaszkodzić.

• Nauka samodzielności – utrwalana najlepiej poprzez codzienne ćwiczenia np. ubieranie, jedzenie czy sprzątanie. Autysta może udawać że nie umie, nie może, źle się czuje. Pamiętajcie – wyręczając – uczycie bezradności.

• Jesteście ważni. Z Wami zarówno dziecko jak i rodzice czuję się silniejsi. Autysta potrzebuje innych osób aby poznać ten świat.

• Uczestnictwo w zabawach, grach zespołowych – jest trudne – osoby z autyzmem nie odgadują tak szybko, jak to jest potrzebne reguł i zasad gry, a w związku z tym mają za wolną orientację, co należy robić i jak się zachowywać.

• Stanowczość – jeśli osoba z autyzmem Ci dokucza, masz prawo się bronić, odmówić, sprzeciwić się. Jeśli zachowanie autysty stanie się dla Ciebie zdecydowanie trudne – koniecznie poproś o pomoc jego rodzica, nauczyciela, pedagoga.

• Rozumienie naszego świata – osoby z autyzmem mają z tym problem. Inaczej odbierają obrazy, dźwięki, inaczej odczuwają, często nie rozumieją w pełni naszego języka, nie potrafią też mówić o tym, co chcą i jak się czują, nie potrafią nawiązywać kontaktów z innymi osobami i często czują się samotne.

• Autyści nie radzą sobie w relacjach z innymi osobami – np.: nie wiedzą, jak zacząć rozmowę albo zaczynają ją w nietypowy sposób, nie potrafią patrzeć w oczy, nie rozpoznają naszej mimiki i uczuć.

• Mają trudności w porozumiewaniu się z innymi osobami – część osób z autyzmem przez całe swoje życie nie mówi. Są osoby, które mówią, ale często nie rozumieją znaczenia wszystkich wypowiadanych słów i mają trudności w prowadzeniu rozmowy. Szczególnie trudno zrozumieć im żarty, aluzje, metafory. Ich mowa może być specyficzna, osoby z autyzmem mogą np. przekręcać słowa, zamieniać zaimki itp.

• Nie ma leku na autyzm. Osoby z autyzmem zaczynają lepiej funkcjonować i radzić sobie w otoczeniu dzięki ciężkiej pracy w systematycznej, długiej terapii. Bardzo często lepiej się czują i są sprawniejsze w otoczeniu, które jest dla nich przewidywalne a inni ludzie rozumieją ich problemy.

• Osoba dotknięta autyzmem ma też różne talenty i umiejętności. Znalezienie ich i odpowiednie rozwijanie może sprawić, że z czasem autyzm nie będzie już taki ważny, straszny i nieznany.

 

 

 

(źródło: www.kta.bialystok.pl)

 

Niepubliczna Szkoła

Podstawowa Specjalna

"Ukryty Dar"

w Dębicy